YOKOZUNA DOHYO-IRI CEREMONIE PRESENTATION
La cérémonie du dohyô-iri présenté par le yokozuna fait suite normalement au dohyô-iri des makuuchi lors des hon basho (les six tournois officiels organisés tous les mois impairs. Seuls ces tournois comptent dans les scores officiels de chaque lutteur), mais comme le yokozuna (Champion suprême - Rang le plus haut dansla hiérarchie du Sumo) représente aussi le sumo à lui tout seul, et que les japonais voient à travers lui un acteur principal de la religion shinto, voire de la culture japonaise, le dohyô-iri du yokozuna est aussi une cérémonie religieuse shinto. Le yokozuna intervient donc chaque fois qu’il faut consacrer une arène sportive.
Le yokozuna entre sur le dohyô (Plate-forme faite en balles de paille recouverte d'argile tassé et de sable sur le dessus constituant "le ring" où se déroule le combat) accompagné de ses deux assistants qui sont en principe des lutteurs de la même heya que lui ("Ecurie" de Sumo professionnel. Aux ordres d'un oyakata (ancien), elle est la seconde famille d'un rikishi, et organise sa vie de lutteur. Par extension, c'est aussi le bâtiment qui sert d'habitation et de salle d'entrainement aux lutteurs) : le premier est le porteur de sabre (tachimochi) et l’autre est simple assistant (tsuyuharai).
Le yokozuna porte en plus de son keshô-mawashi (grand tablier de parade. Ces keshô-mawashi coûtent très cher à ceux qui les financent. Celui-ci est constitué d’une grande pièce de soie allant de la taille aux chevilles du lutteur et couvrant uniquement l’avant. Sur cette pièce sont brodés au fil de soie, d’or et d’argent, le "logo" du lutteur) une grosse corde tressée en coton blanc liée autour de la taille, et agrémentée de bandes de papier blanc découpées. C’est la tsuna, symbole du yokozuna, toujours portée par lui lors des cérémonies pour signifier son rang. Liée à l’arrière, elle forme une grosse boucle dans le dos. Deux styles principaux peuvent être adoptés par les yokozuna : Unryu et Shiranui. Chacun d’entre eux se distinguent par le type de nœud donné à la tsuna pour la nouer, et par les gestes effectués lors de la présentation.
(Geste du rituel de pré-combat, consistant à frapper ses deux mains en postion accroupie, puis d'étendre les bras horizontalement avec les paumes vers le bas, puis vers le haut). A chaque fois que le lutteur frappe la terre avec son pied, le public réagit et se fait presque l’écho du choc en criant en cœur "Yoisyo" ; on sent presque une communication s’établir entre les spectateurs et le lutteur qui effectue son mouvement de manière régulière et réfléchie, à l’opposé d’une mécanique bien-huilée assurant le spectacle. C’est véritablement cet instant, bien que très court, qui marque le démarrage des moments à ne pas manquer du tournoi, comme si tous les combats précédents n’avaient pas existés.
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Le yokozuna entre sur le dohyô (Plate-forme faite en balles de paille recouverte d'argile tassé et de sable sur le dessus constituant "le ring" où se déroule le combat) accompagné de ses deux assistants qui sont en principe des lutteurs de la même heya que lui ("Ecurie" de Sumo professionnel. Aux ordres d'un oyakata (ancien), elle est la seconde famille d'un rikishi, et organise sa vie de lutteur. Par extension, c'est aussi le bâtiment qui sert d'habitation et de salle d'entrainement aux lutteurs) : le premier est le porteur de sabre (tachimochi) et l’autre est simple assistant (tsuyuharai).
Le yokozuna porte en plus de son keshô-mawashi (grand tablier de parade. Ces keshô-mawashi coûtent très cher à ceux qui les financent. Celui-ci est constitué d’une grande pièce de soie allant de la taille aux chevilles du lutteur et couvrant uniquement l’avant. Sur cette pièce sont brodés au fil de soie, d’or et d’argent, le "logo" du lutteur) une grosse corde tressée en coton blanc liée autour de la taille, et agrémentée de bandes de papier blanc découpées. C’est la tsuna, symbole du yokozuna, toujours portée par lui lors des cérémonies pour signifier son rang. Liée à l’arrière, elle forme une grosse boucle dans le dos. Deux styles principaux peuvent être adoptés par les yokozuna : Unryu et Shiranui. Chacun d’entre eux se distinguent par le type de nœud donné à la tsuna pour la nouer, et par les gestes effectués lors de la présentation.
(Geste du rituel de pré-combat, consistant à frapper ses deux mains en postion accroupie, puis d'étendre les bras horizontalement avec les paumes vers le bas, puis vers le haut). A chaque fois que le lutteur frappe la terre avec son pied, le public réagit et se fait presque l’écho du choc en criant en cœur "Yoisyo" ; on sent presque une communication s’établir entre les spectateurs et le lutteur qui effectue son mouvement de manière régulière et réfléchie, à l’opposé d’une mécanique bien-huilée assurant le spectacle. C’est véritablement cet instant, bien que très court, qui marque le démarrage des moments à ne pas manquer du tournoi, comme si tous les combats précédents n’avaient pas existés.
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Yokozuna dohyō-iri (土俵入り) the yokozuna have their own individual dohyō-iri performed separately. The main styles of yokozuna dohyō-iri are Unryū and Shiranui, named after Unryū Kyūkichi and Shiranui Kōemon. A yokozuna performs the ceremony with two attendants, the tachimochi (太刀持ち, sword carrier) and the tsuyuharai (露払い, dew sweeper).
In professional sumo, the tachimochi (太刀持ち; lit.: sword carrier) is one of the two attendants that accompany a yokozuna when he performs his dohyō-iri or ring entrance ceremony. The other attendant is called the tsuyuharai. During the ceremony the tachimochi will follow the yokozuna, carrying his sword in his right hand, to the ring and squat on his right hand side. The yokozuna's sword is a traditional indication of his samurai status. After the yokozuna has completed his ceremonial dance the tachimochi will once again follow him off the dohyō. The tachimochi must be a makuuchi ranked sumo wrestler (or rikishi) and is, if possible, from the same training stable (or heya). If there are no appropriate choices from within the stable then the tachimochi will normally be from another related stable (from the same stable grouping called an ichimon). The tachimochi is always the higher ranked wrestler of the two attendants. All three wrestlers will wear a matching set of kesho-mawashi belonging to the yokozuna during the ceremony, and as the ceremony is directly after the ring entry ceremony for the makuuchi division wrestlers on a tournament day this means that the tachimochi will also wear the yokozuna's kesho-mawashi for his own entrance. A wrestler who is scheduled to fight the yokozuna on a particular day of a honbasho (or tournament) will not act as his tachimochi. In normal circumstances, the tachimochi will not be another yokozuna or an ōzeki. An ōzeki can act as a tachimochi during a wrestler's very first dohyō-iri, held at Meiji Jingu in Tokyo. A yokozuna will only usually fulfil this role at another yokozuna's retirement ceremony, or at a special event after the other yokozuna has announced his retirement, but before the final ceremony.
In professional sumo, the tsuyuharai (dew sweeper) is one of the two attendants that accompany a yokozuna when he performs his dohyō-iri or ring entrance ceremony. The other attendant is called the tachimochi. During the ceremony the tsuyuharai will precede the yokozuna into the ring. He will usually be following the gyōji who leads the three wrestlers, or rikishi to the dohyō. As the yokozuna performs the ceremony he will squat on his left hand side. After the yokozuna has completed his ceremonial dance the tsuyuharai will once again precede him away from the dohyō. The tsuyuharai must be a makuuchi ranked sumo wrestler (or rikishi) and is, if possible, from the same training stable (or heya). If there are no appropriate choices from within the stable then the tsuyuharai will normally be from another related stable (from the same stable grouping called an ichimon). The tsuyuharai is always the lower ranked wrestler of the two attendants. All three wrestlers will wear a matching set of kesho-mawashi belonging to the yokozuna during the ceremony, and as the ceremony is directly after the ring entry ceremony for the makuuchi division wrestlers on a tournament day this means that the tsuyuharai will also wear the yokozuna's kesho-mawashi for his own entrance. A wrestler who is scheduled to fight the yokozuna on a particular day of a honbasho (or tournament) will not act as his tsuyuharai. In normal circumstances, the tsuyuharai will not be another yokozuna or an ōzeki. An ōzeki can act as a tsuyuharai during a wrestlers's very first dohyō-iri, held at Meiji Jingu in Tokyo. A yokozuna will only usually fulfil this role at another yokozuna's retirement ceremony, or at a special event after the other yokozuna has announced his retirement, but before the final ceremony.
In professional sumo, the tachimochi (太刀持ち; lit.: sword carrier) is one of the two attendants that accompany a yokozuna when he performs his dohyō-iri or ring entrance ceremony. The other attendant is called the tsuyuharai. During the ceremony the tachimochi will follow the yokozuna, carrying his sword in his right hand, to the ring and squat on his right hand side. The yokozuna's sword is a traditional indication of his samurai status. After the yokozuna has completed his ceremonial dance the tachimochi will once again follow him off the dohyō. The tachimochi must be a makuuchi ranked sumo wrestler (or rikishi) and is, if possible, from the same training stable (or heya). If there are no appropriate choices from within the stable then the tachimochi will normally be from another related stable (from the same stable grouping called an ichimon). The tachimochi is always the higher ranked wrestler of the two attendants. All three wrestlers will wear a matching set of kesho-mawashi belonging to the yokozuna during the ceremony, and as the ceremony is directly after the ring entry ceremony for the makuuchi division wrestlers on a tournament day this means that the tachimochi will also wear the yokozuna's kesho-mawashi for his own entrance. A wrestler who is scheduled to fight the yokozuna on a particular day of a honbasho (or tournament) will not act as his tachimochi. In normal circumstances, the tachimochi will not be another yokozuna or an ōzeki. An ōzeki can act as a tachimochi during a wrestler's very first dohyō-iri, held at Meiji Jingu in Tokyo. A yokozuna will only usually fulfil this role at another yokozuna's retirement ceremony, or at a special event after the other yokozuna has announced his retirement, but before the final ceremony.
In professional sumo, the tsuyuharai (dew sweeper) is one of the two attendants that accompany a yokozuna when he performs his dohyō-iri or ring entrance ceremony. The other attendant is called the tachimochi. During the ceremony the tsuyuharai will precede the yokozuna into the ring. He will usually be following the gyōji who leads the three wrestlers, or rikishi to the dohyō. As the yokozuna performs the ceremony he will squat on his left hand side. After the yokozuna has completed his ceremonial dance the tsuyuharai will once again precede him away from the dohyō. The tsuyuharai must be a makuuchi ranked sumo wrestler (or rikishi) and is, if possible, from the same training stable (or heya). If there are no appropriate choices from within the stable then the tsuyuharai will normally be from another related stable (from the same stable grouping called an ichimon). The tsuyuharai is always the lower ranked wrestler of the two attendants. All three wrestlers will wear a matching set of kesho-mawashi belonging to the yokozuna during the ceremony, and as the ceremony is directly after the ring entry ceremony for the makuuchi division wrestlers on a tournament day this means that the tsuyuharai will also wear the yokozuna's kesho-mawashi for his own entrance. A wrestler who is scheduled to fight the yokozuna on a particular day of a honbasho (or tournament) will not act as his tsuyuharai. In normal circumstances, the tsuyuharai will not be another yokozuna or an ōzeki. An ōzeki can act as a tsuyuharai during a wrestlers's very first dohyō-iri, held at Meiji Jingu in Tokyo. A yokozuna will only usually fulfil this role at another yokozuna's retirement ceremony, or at a special event after the other yokozuna has announced his retirement, but before the final ceremony.