LA PYRAMIDE DU LOUVRE
La Pyramide du Louvre est une pyramide de verre et de métal, située au milieu de la cour Napoléon du Musée du Louvre à Paris, où se situe le hall d'accueil. Commandée par le président de la République François Mitterrand en 1981, la pyramide a été conçue par l'architecte sino-américain Ieoh Ming Pei. La structure, qui a été entièrement construite de métal, s'élève à 21,64 mètres sur une base carrée de 35,42 mètres de côté. La pyramide est composée de 603 losanges et 70 triangles en verre. Elle a été inaugurée le 30 mars 1989 et ouverte au public le 1er avril 1989. Elle est la première grande construction à avoir été réalisée en verre feuilleté.
Une idée datant du XVIIIe siècle
Une pyramide dans la cour du Louvre a initialement été proposée pour les célébrations de la Révolution française. On retrouve aussi cette idée dans un petit fascicule "Mémoires sur deux grandes obligations à remplir par les Français" écrit par Bernard François Balssa et édité en 1809. Une de ces obligations était d'élever dans la cour du Louvre, une pyramide qui serait un monument national de reconnaissance à l'Empereur(Napoléon). Il est possible que l'architecte Ieoh Ming Pei ait été mis au courant de cette proposition quand il a choisi la forme d'une pyramide.
Conduite de la proposition
Dans le premier projet présenté à François Mitterrand par Ieoh Ming Pei le 21 juin 1983, la pyramide est intégrée dans son projet définitif en 1984 : le but est de construire un grand hall d'entrée lumineux avec une forme contrastant avec les bâtiments autour. Marcel Herfray, commissaire du gouvernement et attaché principal de l'administration centrale, a été le directeur juridique de l'opération.
Construction
La pyramide du Louvre fut construite de 1983 jusqu'à 1988.
Controverse
La construction de la pyramide a été en son temps l'objet de débats passionnés. Nombreux sont ceux qui trouvent que cet édifice futuriste et d'un style international que certains qualifient de "passe-partout" est hors du contexte classique du Louvre. La pyramide empêche de voir le bâtiment d'origine dans sa totalité à partir de la Cour Napoléon ou de l'Arc de triomphe du Carrousel. Quand le projet a été conçu et rendu public suite à l'audition de Pei devant la Commission nationale des monuments historiques en janvier 1984, il a dû faire face à des protestations des milieux conservateurs, mais aussi d'une partie de la droite qui a porté l'affaire sur le terrain politique, la presse surnommant à cette occasion François Mitterrand "Mitteramsès" ou "Tontonkhamon". Cependant, la pyramide ne coupe pas la perspective de l'Axe historique, puisque cet axe ne débute pas à la cour Carrée, mais à la statue équestre de Louis XIV, située dans la Cour Napoléon. L'axe du Palais du Louvre est en effet décalé de 6,3° par rapport à l'axe du jardin des Tuileries et des Champs Elysées. Tout aussi nombreux sont ceux qui apprécient la juxtaposition contrastée des styles architecturaux, la fusion du classique avec le contemporain. Cette grande pyramide n'est pas seule au Louvre car il y en a cinq au total, les 4 autres étant la pyramide inversée et les 3 mini-pyramides entourant la pyramide principale bordée de bassins d'eau triangulaires.
Pyramide inversée du Louvre
Historique
Inaugurée en 1989, la pyramide inversée de l'architecte sino-américain Ieoh Ming Pei pèse 180 tonnes et mesure 16 mètres de côté par 7 mètres de hauteur. Elle est en contraste avec la grande pyramide qui elle est bien visible et marque l'entrée du Louvre, tandis que la pyramide inversée n'est pas visible depuis l'extérieur si on reste au niveau du sol. En effet, elle est non seulement en dessous du niveau du sol mais le centre de la place du Carrousel où se trouve la pyramide inversée est inaccessible et fermée visuellement par des haies.
Autre
Cette pyramide a été utilisée dans le film "The Da Vinci Code" et est censée abriter la tombe de Marie-Madeleine. Située sous le Carrousel du Louvre, la Pyramide inversée du Louvre est construite dans la même logique constructive mais avec seulement 7 triangles à la base de chaque face. Elle est constituée de 84 losanges et 28 triangles. Cette pyramide inversée ne pouvant pas être directement au contact de l'extérieur car l'eau s'y accumulerait, elle est recouverte par une surface vitrée du même type presque plane, cachée au niveau du sol naturel par les haies au centre de la place du Carrousel.
Culture populaire
Il est régulièrement prétendu que le nombre de plaques en verre de la Pyramide se porte à exactement 666, le "Nombre de la bête", souvent associé à Satan. Dominique Setzepfandt, dans son livre François Mitterrand, Grand Architecte de l'Univers, publié en 1995, indique que, selon ses vues, "l'indication constante de chiffres faux (et pour certains rigoureusement absurdes) et du 666 est destinée à avertir les initiés : la pyramide est consacrée à une puissance que l'Apocalypse de Saint Jean désigne comme étant la Bête", et, plus loin, que "toute la structure de la pyramide est en réalité un jeu arithmologique basé, par addition, multiplication ou représentation triangulaire, sur le nombre 6, nombre de la création, attribué ici, fort logiquement, à celui qui est le prince de ce monde". La légende des 666 vitres prend sa source dans les années 1980, quand la brochure officielle publiée durant la construction cite effectivement ce chiffre (deux fois, bien que des pages précédentes indiquent également 673). Le chiffre 666 est alors repris par des journaux divers. Toutefois, la direction du Musée du Louvre affirme que la pyramide complète compte un total de 673 plaques vitrées (603 losanges et 70 triangles). David A. Shugarts, pour sa part, en dénombre 689. Il a été procédé à plusieurs décomptes, aboutissant à des résultats divers, mais toujours supérieurs à 666. Le mythe refait surface en 2003, quand Dan Brown l'évoque dans son livre à succès, Da Vinci Code. Un des protagonistes, grand spécialiste en symbolique, dit que "cette pyramide, à la demande explicite du Président Mitterrand, a été construite avec exactement 666 plaques de verre - une requête bizarre qui a toujours été un sujet brûlant parmi les mordus de conspiration qui déclarent que 666 était le chiffre de Satan" (chapitre 4). Cependant, David A. Shugarts affirme que, selon un porte-parole des bureaux de Pei, le Président Français n'a jamais spécifié le nombre de plaques à utiliser pour la pyramide. Constatant comment la rumeur 666 a circulé dans plusieurs journaux français dans les années 1980, il commente : "Si vous avez seulement trouvé ces vieux articles, fait aucune recherche plus poussée, et été extrêmement crédule, vous pourriez croire l'histoire 666".
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The Louvre Pyramid (Pyramide du Louvre) is a large glass and metal pyramid, surrounded by three smaller pyramids, in the main courtyard (Cour Napoléon) of the Louvre Palace (Palais du Louvre) in Paris. The large pyramid serves as the main entrance to the Louvre Museum. Completed in 1989, it has become a landmark of the city of Paris.
Design and construction
Commissioned by the President of France François Mitterrand in 1984, it was designed by the architect I. M. Pei, who is responsible for the design of the Miho Museum in Japan and IBM Corporate Office Building in Purchase, New York, and Rock and Roll Hall of Fame Museum in Cleveland, and the National Gallery of Art (East Building) in Washington, D.C. among others. The structure, which was constructed entirely with glass segments, reaches a height of 20.6 metres (about 70 feet); its square base has sides of 35 metres (115 ft). It consists of 603 rhombus-shaped and 70 triangular glass segments. The rigging holding the pyramid together was built by Navtec Rod Rigging of Littleton, MA under the direction of Ken King and his partner Mr. Eliason and the experienced design team of Navtec Rod Rigging. In 1989 TriPyramid Structures was formed to use Navtec Rod Rigging in architectural design and building. The pyramid structure was engineered by Nicolet Chartrand Knoll Ltd. of Montreal (Pyramid structure / Design Consultant) and Rice Francis Ritchie (also known as RFR) of Paris (Pyramid Structure / Construction Phase). The pyramid and the underground lobby beneath it were created because of a series of problems with the Louvre's original main entrance, which could no longer handle the enormous number of visitors on an everyday basis. Visitors entering through the pyramid descend into the spacious lobby then re-ascend into the main Louvre buildings. For design historian Mark Pimlott, "I.M. Pei's plan distributes people effectively from the central concourse to myriad destinations within its vast subterranean network... the architectonic framework evokes, at gigantic scale, an ancient atrium of a Pompeiian villa; the treatment of the opening above, with its tracery of engineered castings and cables, evokes the atria of corporate office buildings; the busy movement of people from all directions suggests the concourses of rail termini or international airports." Several other museums have duplicated this concept, most notably the Museum of Science and Industry in Chicago. The Dolphin Centre, featuring a similar pyramid, was opened in April 1982, by Prince Richard, Duke of Gloucester. The construction work on the pyramid base and underground lobby was carried out by the Vinci construction company.
Controversy
The construction of the pyramid triggered considerable controversy because many people felt that the futuristic edifice looked quite out of place in front of the Louvre Museum with its classical architecture. Certain detractors ascribed a "Pharaonic complex" to Mitterrand. Others lauded the juxtaposition of contrasting architectural styles as a successful merger of the old and the new, the classical and the ultra-modern. The main pyramid is actually the largest of several glass pyramids that were constructed near the museum, including the downward-pointing La Pyramide Inversée that functions as a skylight in an underground mall in front of the museum. During the design phase, there was a proposal that the design include a spire on the pyramid to simplify window washing. This proposal was eliminated because of objections from I. M. Pei.
Urban legend of 666 panes
It has been claimed by some that the glass panes in the Louvre Pyramid number exactly 666, "the number of the beast", often associated with Satan. Dominique Stezepfandt's book François Mitterrand, Grand Architecte de l'Univers declares that "the pyramid is dedicated to a power described as the Beast in the Book of Revelation (...) The entire structure is based on the number 6." The story of the 666 panes originated in the 1980s, when the official brochure published during construction did indeed cite this number (even twice, though a few pages earlier the total number of panes was given as 672 instead). The number 666 was also mentioned in various newspapers. The Louvre museum however states that the finished pyramid contains 673 glass panes (603 rhombi and 70 triangles). A higher figure was obtained by David A. Shugarts, who reports that the pyramid contains 689 pieces of glass. Shugarts obtained the figure from the offices of I. M. Pei. Elementary math allows for easy counting of the panes: each of the three sides of the pyramid without an entrance has 18 triangular panes and 17 rows of rhombic ones arranged in a triangle, thus giving [17(17+1)]/2=153 rhombic panes (171 panes total). The side with the entrance, however, has 11 panes fewer (9 rhombic, 2 triangular), so the whole pyramid consists of ((4x153)-9)=603 rhombi and ((4x18)-2)=70 triangles, 673 panes total. The myth resurfaced in 2003, when Dan Brown incorporated it in his best-selling novel The Da Vinci Code, in which the protagonist reflects that "this pyramid, at President Mitterrand's explicit demand, had been constructed of exactly 666 panes of glass - a bizarre request that had always been a hot topic among conspiracy buffs who claimed 666 was the number of Satan". However, David A. Shugarts reports that according to a spokeswoman of the offices of I. M. Pei, the French President never specified the number of panes to be used in the pyramid. Noting how the 666 rumor circulated in some French newspapers in the mid-1980s, she commented: "If you only found those old articles and didn't do any deeper fact checking, and were extremely credulous, you might believe the 666 story".
La Pyramide Inversée
La Pyramide Inversée (The Inverted Pyramid) is a skylight constructed in the Carrousel du Louvre shopping mall in front of the Louvre Museum in France. It may be thought of as a smaller sibling of the more famous Louvre Pyramid proper, yet turned upside down: its upturned base is easily seen from outside.
Design
The pyramid marks the intersection of two main walkways and orients visitors towards the museum entrance. Tensioned against a 30-ton, 13.3-meter square steel caisson frame, the inverted pyramidal shape in laminated glass points downward towards the floor. The tip of the pyramid is suspended 1.4 meters (a little more than 4.5 feet) above floor level. Individual glass panes in the pyramid, 30 mm thick, are connected by stainless-steel crosses 381 mm in length. After dark, the structure is illuminated by a frieze of spotlights. Directly below the tip of the downwards-pointing glass pyramid, a small stone pyramid (about one meter/three feet high) is stationed on the floor, as if mirroring the larger structure above: The tips of the two pyramids almost touch. La Pyramide Inversée was designed by architects Pei Cobb Freed & Partners, and installed as part of the Phase II government renovation of the Louvre Museum. It was completed in 1993. In 1995, it was a finalist in the Benedictus Awards, described by the jury as "a remarkable anti-structure … a symbolic use of technology … a piece of sculpture. It was meant as an object but it is an object to transmit light."
In The Da Vinci Code
The Inverted Pyramid figures prominently on the concluding pages of Dan Brown's international bestseller The Da Vinci Code. The protagonist of his novel, Robert Langdon, reads esoteric symbolism into the two pyramids: The Inverted Pyramid is perceived as a Chalice, a feminine symbol, whereas the stone pyramid below is interpreted as a Blade, a masculine symbol: the whole structure could thus express the union of the genders. Moreover, Brown's protagonist concludes that the tiny stone pyramid is actually only the apex of a larger pyramid (possibly the same size as the inverted pyramid above), embedded in the floor as a secret chamber. This chamber is said to enclose the body of Mary Magdalene. At the climax of the movie made from Brown's novel, the camera elaborately moves through the entire glass pyramid from above and then descends beneath the floor below to reveal the supposed hidden chamber under the tiny stone pyramid, containing the sarcophagus with the remains of Mary Magdalene.
Other esoteric interpretations
Brown was not the first writer to offer esoteric interpretations of the Inverted Pyramid. In Raphaël Aurillac's work Le guide du Paris maçonnique the author declares that the Louvre used to be a Masonic temple. To Aurillac, the various glass pyramids constructed in recent decades include Masonic symbolism. Aurillac sees the downward-pointing pyramid as expressing the Rosicrucian motto V.I.T.R.I.O.L. (Visita Interiorem Terrae Rectificandoque / Invenies Occultum Lapidem, "Visit the interior of the earth and… you will find the secret stone"). Another writer on Masonic architecture, Dominique Setzepfandt, sees the two pyramids as suggesting "the compass and square that together form the Seal of Solomon" (quoted in Code Da Vinci: L'enquête by Marie-France Etchegoin and Frédéric Lenoir).
Une idée datant du XVIIIe siècle
Une pyramide dans la cour du Louvre a initialement été proposée pour les célébrations de la Révolution française. On retrouve aussi cette idée dans un petit fascicule "Mémoires sur deux grandes obligations à remplir par les Français" écrit par Bernard François Balssa et édité en 1809. Une de ces obligations était d'élever dans la cour du Louvre, une pyramide qui serait un monument national de reconnaissance à l'Empereur(Napoléon). Il est possible que l'architecte Ieoh Ming Pei ait été mis au courant de cette proposition quand il a choisi la forme d'une pyramide.
Conduite de la proposition
Dans le premier projet présenté à François Mitterrand par Ieoh Ming Pei le 21 juin 1983, la pyramide est intégrée dans son projet définitif en 1984 : le but est de construire un grand hall d'entrée lumineux avec une forme contrastant avec les bâtiments autour. Marcel Herfray, commissaire du gouvernement et attaché principal de l'administration centrale, a été le directeur juridique de l'opération.
Construction
La pyramide du Louvre fut construite de 1983 jusqu'à 1988.
Controverse
La construction de la pyramide a été en son temps l'objet de débats passionnés. Nombreux sont ceux qui trouvent que cet édifice futuriste et d'un style international que certains qualifient de "passe-partout" est hors du contexte classique du Louvre. La pyramide empêche de voir le bâtiment d'origine dans sa totalité à partir de la Cour Napoléon ou de l'Arc de triomphe du Carrousel. Quand le projet a été conçu et rendu public suite à l'audition de Pei devant la Commission nationale des monuments historiques en janvier 1984, il a dû faire face à des protestations des milieux conservateurs, mais aussi d'une partie de la droite qui a porté l'affaire sur le terrain politique, la presse surnommant à cette occasion François Mitterrand "Mitteramsès" ou "Tontonkhamon". Cependant, la pyramide ne coupe pas la perspective de l'Axe historique, puisque cet axe ne débute pas à la cour Carrée, mais à la statue équestre de Louis XIV, située dans la Cour Napoléon. L'axe du Palais du Louvre est en effet décalé de 6,3° par rapport à l'axe du jardin des Tuileries et des Champs Elysées. Tout aussi nombreux sont ceux qui apprécient la juxtaposition contrastée des styles architecturaux, la fusion du classique avec le contemporain. Cette grande pyramide n'est pas seule au Louvre car il y en a cinq au total, les 4 autres étant la pyramide inversée et les 3 mini-pyramides entourant la pyramide principale bordée de bassins d'eau triangulaires.
Pyramide inversée du Louvre
Historique
Inaugurée en 1989, la pyramide inversée de l'architecte sino-américain Ieoh Ming Pei pèse 180 tonnes et mesure 16 mètres de côté par 7 mètres de hauteur. Elle est en contraste avec la grande pyramide qui elle est bien visible et marque l'entrée du Louvre, tandis que la pyramide inversée n'est pas visible depuis l'extérieur si on reste au niveau du sol. En effet, elle est non seulement en dessous du niveau du sol mais le centre de la place du Carrousel où se trouve la pyramide inversée est inaccessible et fermée visuellement par des haies.
Autre
Cette pyramide a été utilisée dans le film "The Da Vinci Code" et est censée abriter la tombe de Marie-Madeleine. Située sous le Carrousel du Louvre, la Pyramide inversée du Louvre est construite dans la même logique constructive mais avec seulement 7 triangles à la base de chaque face. Elle est constituée de 84 losanges et 28 triangles. Cette pyramide inversée ne pouvant pas être directement au contact de l'extérieur car l'eau s'y accumulerait, elle est recouverte par une surface vitrée du même type presque plane, cachée au niveau du sol naturel par les haies au centre de la place du Carrousel.
Culture populaire
Il est régulièrement prétendu que le nombre de plaques en verre de la Pyramide se porte à exactement 666, le "Nombre de la bête", souvent associé à Satan. Dominique Setzepfandt, dans son livre François Mitterrand, Grand Architecte de l'Univers, publié en 1995, indique que, selon ses vues, "l'indication constante de chiffres faux (et pour certains rigoureusement absurdes) et du 666 est destinée à avertir les initiés : la pyramide est consacrée à une puissance que l'Apocalypse de Saint Jean désigne comme étant la Bête", et, plus loin, que "toute la structure de la pyramide est en réalité un jeu arithmologique basé, par addition, multiplication ou représentation triangulaire, sur le nombre 6, nombre de la création, attribué ici, fort logiquement, à celui qui est le prince de ce monde". La légende des 666 vitres prend sa source dans les années 1980, quand la brochure officielle publiée durant la construction cite effectivement ce chiffre (deux fois, bien que des pages précédentes indiquent également 673). Le chiffre 666 est alors repris par des journaux divers. Toutefois, la direction du Musée du Louvre affirme que la pyramide complète compte un total de 673 plaques vitrées (603 losanges et 70 triangles). David A. Shugarts, pour sa part, en dénombre 689. Il a été procédé à plusieurs décomptes, aboutissant à des résultats divers, mais toujours supérieurs à 666. Le mythe refait surface en 2003, quand Dan Brown l'évoque dans son livre à succès, Da Vinci Code. Un des protagonistes, grand spécialiste en symbolique, dit que "cette pyramide, à la demande explicite du Président Mitterrand, a été construite avec exactement 666 plaques de verre - une requête bizarre qui a toujours été un sujet brûlant parmi les mordus de conspiration qui déclarent que 666 était le chiffre de Satan" (chapitre 4). Cependant, David A. Shugarts affirme que, selon un porte-parole des bureaux de Pei, le Président Français n'a jamais spécifié le nombre de plaques à utiliser pour la pyramide. Constatant comment la rumeur 666 a circulé dans plusieurs journaux français dans les années 1980, il commente : "Si vous avez seulement trouvé ces vieux articles, fait aucune recherche plus poussée, et été extrêmement crédule, vous pourriez croire l'histoire 666".
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The Louvre Pyramid (Pyramide du Louvre) is a large glass and metal pyramid, surrounded by three smaller pyramids, in the main courtyard (Cour Napoléon) of the Louvre Palace (Palais du Louvre) in Paris. The large pyramid serves as the main entrance to the Louvre Museum. Completed in 1989, it has become a landmark of the city of Paris.
Design and construction
Commissioned by the President of France François Mitterrand in 1984, it was designed by the architect I. M. Pei, who is responsible for the design of the Miho Museum in Japan and IBM Corporate Office Building in Purchase, New York, and Rock and Roll Hall of Fame Museum in Cleveland, and the National Gallery of Art (East Building) in Washington, D.C. among others. The structure, which was constructed entirely with glass segments, reaches a height of 20.6 metres (about 70 feet); its square base has sides of 35 metres (115 ft). It consists of 603 rhombus-shaped and 70 triangular glass segments. The rigging holding the pyramid together was built by Navtec Rod Rigging of Littleton, MA under the direction of Ken King and his partner Mr. Eliason and the experienced design team of Navtec Rod Rigging. In 1989 TriPyramid Structures was formed to use Navtec Rod Rigging in architectural design and building. The pyramid structure was engineered by Nicolet Chartrand Knoll Ltd. of Montreal (Pyramid structure / Design Consultant) and Rice Francis Ritchie (also known as RFR) of Paris (Pyramid Structure / Construction Phase). The pyramid and the underground lobby beneath it were created because of a series of problems with the Louvre's original main entrance, which could no longer handle the enormous number of visitors on an everyday basis. Visitors entering through the pyramid descend into the spacious lobby then re-ascend into the main Louvre buildings. For design historian Mark Pimlott, "I.M. Pei's plan distributes people effectively from the central concourse to myriad destinations within its vast subterranean network... the architectonic framework evokes, at gigantic scale, an ancient atrium of a Pompeiian villa; the treatment of the opening above, with its tracery of engineered castings and cables, evokes the atria of corporate office buildings; the busy movement of people from all directions suggests the concourses of rail termini or international airports." Several other museums have duplicated this concept, most notably the Museum of Science and Industry in Chicago. The Dolphin Centre, featuring a similar pyramid, was opened in April 1982, by Prince Richard, Duke of Gloucester. The construction work on the pyramid base and underground lobby was carried out by the Vinci construction company.
Controversy
The construction of the pyramid triggered considerable controversy because many people felt that the futuristic edifice looked quite out of place in front of the Louvre Museum with its classical architecture. Certain detractors ascribed a "Pharaonic complex" to Mitterrand. Others lauded the juxtaposition of contrasting architectural styles as a successful merger of the old and the new, the classical and the ultra-modern. The main pyramid is actually the largest of several glass pyramids that were constructed near the museum, including the downward-pointing La Pyramide Inversée that functions as a skylight in an underground mall in front of the museum. During the design phase, there was a proposal that the design include a spire on the pyramid to simplify window washing. This proposal was eliminated because of objections from I. M. Pei.
Urban legend of 666 panes
It has been claimed by some that the glass panes in the Louvre Pyramid number exactly 666, "the number of the beast", often associated with Satan. Dominique Stezepfandt's book François Mitterrand, Grand Architecte de l'Univers declares that "the pyramid is dedicated to a power described as the Beast in the Book of Revelation (...) The entire structure is based on the number 6." The story of the 666 panes originated in the 1980s, when the official brochure published during construction did indeed cite this number (even twice, though a few pages earlier the total number of panes was given as 672 instead). The number 666 was also mentioned in various newspapers. The Louvre museum however states that the finished pyramid contains 673 glass panes (603 rhombi and 70 triangles). A higher figure was obtained by David A. Shugarts, who reports that the pyramid contains 689 pieces of glass. Shugarts obtained the figure from the offices of I. M. Pei. Elementary math allows for easy counting of the panes: each of the three sides of the pyramid without an entrance has 18 triangular panes and 17 rows of rhombic ones arranged in a triangle, thus giving [17(17+1)]/2=153 rhombic panes (171 panes total). The side with the entrance, however, has 11 panes fewer (9 rhombic, 2 triangular), so the whole pyramid consists of ((4x153)-9)=603 rhombi and ((4x18)-2)=70 triangles, 673 panes total. The myth resurfaced in 2003, when Dan Brown incorporated it in his best-selling novel The Da Vinci Code, in which the protagonist reflects that "this pyramid, at President Mitterrand's explicit demand, had been constructed of exactly 666 panes of glass - a bizarre request that had always been a hot topic among conspiracy buffs who claimed 666 was the number of Satan". However, David A. Shugarts reports that according to a spokeswoman of the offices of I. M. Pei, the French President never specified the number of panes to be used in the pyramid. Noting how the 666 rumor circulated in some French newspapers in the mid-1980s, she commented: "If you only found those old articles and didn't do any deeper fact checking, and were extremely credulous, you might believe the 666 story".
La Pyramide Inversée
La Pyramide Inversée (The Inverted Pyramid) is a skylight constructed in the Carrousel du Louvre shopping mall in front of the Louvre Museum in France. It may be thought of as a smaller sibling of the more famous Louvre Pyramid proper, yet turned upside down: its upturned base is easily seen from outside.
Design
The pyramid marks the intersection of two main walkways and orients visitors towards the museum entrance. Tensioned against a 30-ton, 13.3-meter square steel caisson frame, the inverted pyramidal shape in laminated glass points downward towards the floor. The tip of the pyramid is suspended 1.4 meters (a little more than 4.5 feet) above floor level. Individual glass panes in the pyramid, 30 mm thick, are connected by stainless-steel crosses 381 mm in length. After dark, the structure is illuminated by a frieze of spotlights. Directly below the tip of the downwards-pointing glass pyramid, a small stone pyramid (about one meter/three feet high) is stationed on the floor, as if mirroring the larger structure above: The tips of the two pyramids almost touch. La Pyramide Inversée was designed by architects Pei Cobb Freed & Partners, and installed as part of the Phase II government renovation of the Louvre Museum. It was completed in 1993. In 1995, it was a finalist in the Benedictus Awards, described by the jury as "a remarkable anti-structure … a symbolic use of technology … a piece of sculpture. It was meant as an object but it is an object to transmit light."
In The Da Vinci Code
The Inverted Pyramid figures prominently on the concluding pages of Dan Brown's international bestseller The Da Vinci Code. The protagonist of his novel, Robert Langdon, reads esoteric symbolism into the two pyramids: The Inverted Pyramid is perceived as a Chalice, a feminine symbol, whereas the stone pyramid below is interpreted as a Blade, a masculine symbol: the whole structure could thus express the union of the genders. Moreover, Brown's protagonist concludes that the tiny stone pyramid is actually only the apex of a larger pyramid (possibly the same size as the inverted pyramid above), embedded in the floor as a secret chamber. This chamber is said to enclose the body of Mary Magdalene. At the climax of the movie made from Brown's novel, the camera elaborately moves through the entire glass pyramid from above and then descends beneath the floor below to reveal the supposed hidden chamber under the tiny stone pyramid, containing the sarcophagus with the remains of Mary Magdalene.
Other esoteric interpretations
Brown was not the first writer to offer esoteric interpretations of the Inverted Pyramid. In Raphaël Aurillac's work Le guide du Paris maçonnique the author declares that the Louvre used to be a Masonic temple. To Aurillac, the various glass pyramids constructed in recent decades include Masonic symbolism. Aurillac sees the downward-pointing pyramid as expressing the Rosicrucian motto V.I.T.R.I.O.L. (Visita Interiorem Terrae Rectificandoque / Invenies Occultum Lapidem, "Visit the interior of the earth and… you will find the secret stone"). Another writer on Masonic architecture, Dominique Setzepfandt, sees the two pyramids as suggesting "the compass and square that together form the Seal of Solomon" (quoted in Code Da Vinci: L'enquête by Marie-France Etchegoin and Frédéric Lenoir).