SHADUF MATTHEW BARNEY
Shaduf - 2014 - Cast brass - 144 x 120 x 180 inches - Matthew Barney
River of Fundament exhibition at MONA – Museum of Old and New Art - Hobart - Tasmania - Australia.
Matthew Barney est un artiste américain né à San Francisco en 1967. Travaillant avec le dessin, la photographie, le film, les installations vidéos et la sculpture, il est rapidement devenu une figure importante de l'art contemporain.
Le chadouf (ou shadouf) est un appareil à bascule servant à puiser l'eau d'un puits, d'un point d'eau ou d'un cours d'eau. Il est employé en zone d'agriculture irriguée. Le chadouf apparaît en Mésopotamie dès le IIIe millénaire avant notre ère. Il est ensuite employé en Égypte à partir du Nouvel Empire, vers -1500, après un changement climatique à la fin de l'Ancien Empire. Les crues baissant et les pluies se raréfiant, les Égyptiens ont été contraints de mettre au point un système d'irrigation sophistiqué afin de permettre un arrosage suffisant des champs. En Égypte, la puisette utilisée pour recueillir l'eau s'appelle le delou.
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Matthew Barney (born March 25, 1967) is an American artist who works in sculpture, photography, drawing and film. His early works are sculptural installations combined with performance and video. Between 1994 and 2002 he created the The Cremaster Cycle, a series of five films described by Jonathan Jones in The Guardian as "one of the most imaginative and brilliant achievements in the history of avant-garde cinema."
A shadoof or shaduf is an irrigation tool. A less common English translation is swape and commonly called a well pole, well sweep or simply a sweep in the United States. The shadoof was originally developed in Ancient Egypt, and appears on a Sargonid seal of c.2000 BC. It is still used in many areas of Africa and Asia to draw water. They remain quite common in Hungary's Great Plain, where they are known as "gémeskút" (literally, "heron wells") and symbols of the region.
River of Fundament exhibition at MONA – Museum of Old and New Art - Hobart - Tasmania - Australia.
Matthew Barney est un artiste américain né à San Francisco en 1967. Travaillant avec le dessin, la photographie, le film, les installations vidéos et la sculpture, il est rapidement devenu une figure importante de l'art contemporain.
Le chadouf (ou shadouf) est un appareil à bascule servant à puiser l'eau d'un puits, d'un point d'eau ou d'un cours d'eau. Il est employé en zone d'agriculture irriguée. Le chadouf apparaît en Mésopotamie dès le IIIe millénaire avant notre ère. Il est ensuite employé en Égypte à partir du Nouvel Empire, vers -1500, après un changement climatique à la fin de l'Ancien Empire. Les crues baissant et les pluies se raréfiant, les Égyptiens ont été contraints de mettre au point un système d'irrigation sophistiqué afin de permettre un arrosage suffisant des champs. En Égypte, la puisette utilisée pour recueillir l'eau s'appelle le delou.
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Matthew Barney (born March 25, 1967) is an American artist who works in sculpture, photography, drawing and film. His early works are sculptural installations combined with performance and video. Between 1994 and 2002 he created the The Cremaster Cycle, a series of five films described by Jonathan Jones in The Guardian as "one of the most imaginative and brilliant achievements in the history of avant-garde cinema."
A shadoof or shaduf is an irrigation tool. A less common English translation is swape and commonly called a well pole, well sweep or simply a sweep in the United States. The shadoof was originally developed in Ancient Egypt, and appears on a Sargonid seal of c.2000 BC. It is still used in many areas of Africa and Asia to draw water. They remain quite common in Hungary's Great Plain, where they are known as "gémeskút" (literally, "heron wells") and symbols of the region.