CITROEN DS3 R3
Pilote : LEYRAUD Jean-Louis
Copilote : SEARCY Ben
Citroën Racing a toujours proposé des voitures compétition-clients fiables, performantes et économiques. La Citroën DS3 R3 perpétue cette tradition, tout en offrant des prestations inédites à ce niveau du sport automobile. Organisé dans une dizaine de pays européens, le Citroën Racing Trophy propose un cadre d’expression convivial et attractif aux pilotes privés ayant choisi la DS3 R3.
LA NOUVELLE RÉFÉRENCE
En complément de son engagement officiel en WRC, ponctué par six titres de Champion du Monde FIA des Constructeurs, Citroën Racing a toujours proposé des produits conçus pour les clients. C’est dans cette optique qu’a été imaginée Citroën DS3 R3. Polyvalente, performante et accessible, DS3 R3 est déjà considérée comme une référence dans sa catégorie. Basée sur la réglementation FIA R3T, DS3 R3 reprend l’architecture et l’apparence du modèle de série. La coque en acier d’origine est renforcée par un arceau multipoints soudé, assurant la rigidité du châssis et la sécurité des équipages. Sous le capot, le quatre cylindres 1.6 THP (turbo haute pression) est développé à partir du moteur de série PSA. L’emploi de pièces spécifiques à la compétition (boîte à air, arbres à cames, pistons, bielles, ligne d’échappement, turbo, gestion électronique) permet de porter la puissance à 210 ch. Outre la puissance pure, la recherche du couple moteur a été privilégiée afin d’apporter une meilleure motricité, gage d’un plaisir de pilotage efficace. Avec 350 N.m, le moteur de DS3 R3 offre une souplesse d’utilisation sans égal. Le moteur de DS3 R3 est livré monté, rodé et testé sur banc. DS3 R3 bénéficie de l’expertise acquise par Citroën Racing en Championnat du Monde des Rallyes. Ainsi, la commande de la boîte de vitesses séquentielle à six rapports est pilotée. Ce dispositif assure des changements de rapport deux fois plus rapides qu’une boîte mécanique, tout en améliorant la fiabilité du groupe motopropulseur. Conçues pour être utilisées sur tous les types de terrains, de la terre cassante à l’asphalte, les suspensions font également appel aux technologies les plus modernes. De nombreuses possibilités de réglages sont offertes, permettant d’adapter le comportement de DS3 R3 à tous les styles de pilotage. Citroën Racing préconise l’usage des pneumatiques Pirelli. Construite à partir de composants issus de la série et de pièces spécifiques à la compétition, DS3 R3 est commercialisée par Citroën Racing en kit ou assemblée. Un kit terre, comprenant les suspensions, les disques de freins avant et des protections de caisse complémentaires est également disponible.
RIGIDITÉ ET SÉCURITÉ
DS3 R3 bénéficie du savoir-faire de Citroën Racing en matière de sécurité passive et de rigidité du châssis. La coque de série est allégée des supports d’origine inutiles, puis ressoudée avant de recevoir un arceau multipoints. Construite selon un processus industriel, la cage est pré-assemblée à l’extérieur de la voiture pour garantir la qualité des soudures, puis installée dans la coque. Les monocoques sont livrées équipées de tous les supports et fixations nécessaires au montage de la voiture. Le positionnement de l’équipage a été étudié pour allier ergonomie, sécurité et performance. Les sièges baquets sont placés au plus près du tunnel central, ce qui permet d’améliorer la répartition des masses et de compléter le dispositif de protection en cas de choc latéral. Toujours dans ce but, les portières sont équipées de panneaux en mousse absorbante à la norme WRC. Plus avancé que sur la voiture de série, le pilote bénéficie ainsi d’une meilleure visibilité. La position de conduite peut être adaptée à tous les gabarits grâce à plusieurs réglages : position du pédalier, hauteur et profondeur du volant, profondeur de la palette de changement de rapport, position du frein à main et supports de sièges. Toujours avec l’objectif d’optimiser la répartition des masses, la batterie et l’extincteur automatique sont placés derrière les sièges. Conservant l’emplacement d’origine, le réservoir souple est enfermé dans un caisson en matériau composite. Il est équipé d’un système de remplissage de carburant aux normes FIA. DS3 R3 peut embarquer deux roues de secours : la première sous la croix d’arceau et la seconde dans le panier d’origine. Sous le châssis, les éléments mécaniques sont protégés par un protège-carter en aluminium, une fermeture de tunnel et un ski arrière. DS3 R3 est livrée avec des passages de roues en polyéthylène prédécoupés. Le kit terre comprend des protections de bas de caisse thermoformées. Extérieurement, DS3 R3 ne se distingue du modèle de série que par deux détails : la prise d’air de toit et les rétroviseurs, dont la taille a été conçue pour ne pas perturber l’aérodynamique.
DES SUSPENSIONS INNOVANTES
L’efficacité et la polyvalence de DS3 R3 doit beaucoup à la qualité de ses trains roulants. À l’avant, le berceau d’origine est renforcé et modifié pour recevoir un triangle tubulaire spécifique. Les silentblocs d’origine ont été remplacés par des rotules. Issu de la série, le pivot reçoit de nombreuses modifications, notamment destinées à augmenter la taille du roulement et de la cannelure de transmission. Développés en collaboration avec BOS, les amortisseurs sont fixés en avant de la fusée, ce qui permet de bénéficier d’un débattement maximum et d’une importante longueur de guidage. Ces amortisseurs tritubes se composent d’une jambe de force McPherson en aluminium lubrifiée par bain d’huile, d’un tube intermédiaire chromé et de l’élément amortissant en aluminium. Ils sont réglables selon trois voies (compression haute et basse vitesse, détente). La butée hydraulique est également ajustable. Enfin, ces amortisseurs disposent d’un système breveté de détente rapide : lors d’un saut ou du passage dans une corde profonde, la roue ‘colle’ instantanément à la route pour utiliser toute la course lors de la compression. La direction assistée hydraulique fait appel à une crémaillère issue de la série modifiée, choisie pour son diamètre de barreau et sa démultiplication. La pompe est entrainée par la courroie accessoires. À l’arrière, l’essieu déformable en H est renforcé et modifié pour permettre de déposer facilement la barre antiroulis. Les moyeux de roues arrière démontables permettent de régler indépendamment et rapidement le carrossage et la pince. Les combinés ressort-amortisseurs bénéficient des mêmes technologies qu’à l’avant. Tous les ressorts de la gamme ayant une longueur sous charge identique, leur remplacement n’impose pas un réglage de la hauteur de caisse. Afin d’adapter le comportement à tous les styles de pilotage, le carrossage, la pince (AV+AR), la largeur de voie et la chasse (AV) peuvent être ajustés. Le système de freinage est équipé d’un double maître cylindre. La répartition entre l’avant et l’arrière s’effectue via un réglage du pédalier, avec rappel des valeurs au tableau de bord. A l’avant les disques sont pincés par des étriers Alcon à quadruple piston, utilisés aussi bien avec les disques asphalte (330x30 mm) que les disques terre (300x30 mm). A l’arrière, les étriers à double piston pincent des disques de 300x8 mm. Développées pour DS3 R3, Les jantes monoblocs de 17’’ (asphalte) et 15’’ (terre) sont au poids minimum imposé par le règlement.
UN MOTEUR 1.6 THP AU COUPLE PHÉNOMÉNAL
Pour la première fois de son histoire, Citroën Racing propose un moteur turbo sur un produit compétition-client. Son développement a été facilité par l’expérience acquise par la marque en WRC depuis plus de 10 ans. Le moteur 1.6 THP (turbo haute pression) est étroitement dérivé du bloc de série EP6 CDT. Doté d’une bride de turbo réglementaire de 29 mm, il délivre une puissance de 210 ch. et un couple de 350 N.m (carburant commercial 98 SP). Le moteur de DS3 R3 est livré monté, rodé et testé sur banc. Conformément à la réglementation, de nombreuses pièces sont issues ou dérivées de la série : vilebrequin, culasse, soupapes, turbo, boîtier papillon, injecteurs, pompes d’injection, collecteurs d’admission et d’échappement… Le filtre à air , les arbres à cames, les pistons, les bielles et le volant moteur sont en revanche spécifiques à la compétition. Sous le capot, le positionnement des différents organes a été conçu pour optimiser le rendement thermique et faciliter l’assistance en course. Alimenté en air frais par une écope placée derrière la calandre, l’échangeur est situé au dessus du radiateur. Très accessible, le turbo peut être facilement déposé. Son positionnement permet de faire passer la ligne d’échappement au dessus de la boîte de vitesses, et non plus sous le moteur. Le carter inférieur a ainsi été redessiné pour abaisser le niveau d’huile et ajouter un cloisonnement évitant les déjaugeages. Le circuit d’eau a été simplifié en supprimant le calorstat piloté. Certaines durites et le vase d’expansion sont mécano-soudés. Le calculateur moteur de DS3 R3 intègre un système d’acquisition de données de 8 Mo disposant de deux modes : spéciales et liaisons. Une extension de mémoire de 64 Mo avec logiciel d’exploitation Wintax est proposée en option.
UNE GRANDE PREMIÈRE AVEC LA COMMANDE DE BOÎTE PILOTÉE
Une des innovations majeures de DS3 R3 se situe au niveau de la boîte de vitesses. Pour la première fois, un produit compétition-client rallye est équipé d’une commande pilotée, qui permet de réduire de moitié le temps de passage des rapports et d’augmenter la fiabilité, puisque la gestion électronique n’autorise un changement de rapport que si les paramètres du moteur le permettent. Là encore, l’expertise de Citroën Racing en WRC a permis l’exploitation de cette technologie de pointe. La boîte de vitesses six rapports à crabots a été spécifiquement conçue pour DS3 R3. Le carter recevant l’embrayage bi-disque est en fonderie d’aluminium, tandis que la cassette abritant la pignonnerie est taillée dans la masse. Situé dans l’axe de la voiture, le différentiel autobloquant type ZF permet d’utiliser des barreaux de transmission identiques à droite et à gauche. Leur longueur autorise en outre de grands débattements. La commande pilotée électro-hydraulique est conçue à partir d’organes de série (électrovannes, actionneurs, groupe de pression). Le bloc hydraulique commande également l’embrayage, actionné automatiquement à chaque changement de rapport en raison du couple moteur. La boîte de vitesses est refroidie par un échangeur eau/huile. Dans l’habitacle, la palette de changement de rapport est située à proximité immédiate du volant. Elle reprend l’ergonomie de C4 WRC : le pilote donne une impulsion vers l’arrière pour monter les rapports et une impulsion vers l’avant pour les descendre. Là encore, l’utilisation de capteurs de série permet d’associer maîtrise des coûts et longévité. La fiabilité de ce système a permis d’éviter le montage d’une commande traditionnelle de secours. Surélevée, la pédale d’embrayage subsiste, mais elle n’est utilisée que pour les départs.
LA MAÎTRISE DES COÛTS POUR PRIORITÉ
Avec plus de 10 000 kilomètres d’essais de développement et un programme de sept rallyes sur la fin de la saison 2010, Citroën Racing a cherché à valider la fiabilité de DS3 R3 sur tous les types de terrain et avec tous les styles de pilotage. Cette fiabilité s’accompagne d’une facilité d’exploitation, imaginée dès la conception par le bureau d’études. Par exemple, le protège-carter moteur et les roues se démontent avec la même clé. Les mécaniciens apprécieront également de pouvoir changer l’alternateur par le passage roue, ou de pouvoir remplacer la boîte de vitesses sans même déposer le berceau moteur. DS3 R3 dispose d’un kit d’outillage destiné au montage et à l’exploitation : mesure de précharge du différentiel, clé de purge des étriers de freins… L’électronique embarquée a fait l’objet d’un soin tout particulier, avec une ‘powerbox’ gérant toute la puissance électrique de la voiture. Placé dans l’habitacle sur le tunnel central, ce boîtier électronique remplace les fusibles traditionnels et diagnostique l’ensemble des organes et capteurs. En cas de recherche de panne, les messages d’erreur sont directement affichés sur l’écran digital. Situé sur la planche de bord, cet écran propose six pages pour le pilote et huit pour les mécaniciens. Très didactiques, les messages permettent d’exploiter la voiture au maximum de son potentiel sans avoir systématiquement besoin d’un ordinateur. Tous les set-up génériques sont fournis par Citroën Racing, qui propose également une assistance technique afin de personnaliser les réglages en fonction des épreuves et des styles de pilotage.
CHÂSSIS
Structure Coque renforcée par arceau multipoints soudé
Carrosserie DS3 THP 150, prise d'air de toit et rétroviseurs spécifiques
MOTEUR
Type 1.6 litreTHP PSA
Alésage x course 77 x 85,8 mm
Cylindrée 1598 cm3
Puissance maxi 210 ch. à 4750 tr/min
Couple maxi 350 N.m à 3000 tr/min
Puissance au litre 131,4 ch/L
Distribution Double arbre à cames en tête entrainé par chaine, linguet avec profil de cames adapté. Pistons, bielles, volant moteur et arbres à cames spécifiques
Alimentation Injection directe, mono papillon motorisé
EMBRAYAGE
Type Mécanisme poussé, bi disque céramétallique 184 mm
TRANSMISSION
Type Traction avant
Boîte de vitesses Séquentielle à six rapports, commande pilotée électro hydraulique avec palette au volant
Différentiels Autobloquant type ZF
FREINS
Avant Disques ventilés 330x30 mm (asphalte) et 300x30 mm (terre)
Etriers 4 pistons
Arrière Disques 300x8 mm
Etriers 2 pistons
Répartition Réglable
Frein à main À commande hydraulique
SUSPENSIONS
Avant McPherson, articulations et porte-moyeu spécifiques
Arrière Essieu en H
Amortisseurs BOS réglables 3 voies (compression basse vitesse, compression haute vitesse, détente). Butée hydraulique réglable.
DIRECTION
Type Assistée hydraulique
ROUES
Asphalte Jantes 7x17" - Pneus Pirelli 200/50/R17
Terre Jantes 6x15" - Pneus Pirelli 195/70/R15
DIMENSIONS, POIDS ET CAPACITÉS
Longueur / largeur 3948 mm / 1715 mm
Empattement 2465 mm
Voies 1520 mm (avant) - 1490 mm (arrière)
Réservoir 67 litres
Poids 1230 kg avec équipage (règlement)
--------------------------------
Citroën Racing has always sold quick reliable and economical client-competition cars. The Citroën DS3 R3 carries on this tradition while offering performances unheard of at this level of motor sport. The Citroën Racing Trophy organized in European countries gives privateer drivers who have chosen the DS3 R3 a friendly and attractive environment.
THE NEWEST BENCHMARK
In addition to its involvement in the WRC in which Citroën Racing has won six FIA Manufacturers’ World Championship titles, the company has always made cars for sale to its clients. The Citroën DS3 R3 has been designed with this in mind.The car is a good all-rounder, quick and accessible, and the DS3 R3 is already considered a benchmark in its category. The DS3 R3 is built to comply with the FIA R3T regulations; it uses the configuration of, and looks like the series production model. The original steel monocoque has been reinforced by a welded multipoint rollcage that ensures the rigidity of the chassis and the safety of the crew. Under the bonnet is the 1.6-litre 4-cylinder THP (high pressure turbo) engine developed from the PSA series production version. The use of specific parts for competition (air box, camshafts, pistons, con rods, exhausts, turbo and electronic management) has increased the power output to 210 bhp. Besides the sheer power, the engineers have made a big effort to find more torque to provide better traction, which makes driving more fun. The DS3 R3 engine is delivered assembled, run in and bench tested. The expertise acquired by Citroën Racing in the World Rally Championship has been applied to the DS3 R3. The car has semi-automatic gear selection on the 6-speed sequential gearbox. This device makes gear changing twice as quick as on a normal mechanical box, while improving the reliability of the power train. The suspension has been designed for use on all kinds of terrain from rough gravel to asphalt, and it uses the most up-to-date technology. There are several setup adjustments available, so the DS3 R3 can be adapted all kinds of driving styles. Citroën Racing recommends Pirelli tyres. The DS3 R3 is sold on the basis of series production parts and specific racing components as a kit or ready to race. A gravel kit including suspension, front brake discs and additional underbody protection is also available.
RIGIDITY AND SAFETY
The DS3 R3 takes advantage of Citroën Racing’s know-how in passive safety and chassis rigidity. Unnecessary original supports have been removed from the series production monocoque, which is then rewelded before a multipoint rollcage is installed. The cage is built industrially and pre-assembled outside the car to guarantee the quality of the weld before it is installed. The monocoques are delivered equipped with all the supports and fixations required for assembling the car. The crew’s position has been studied to combine ergonomics, safety and performance. The bucket seats are placed as near as possible to the central tunnel, which improves weight distribution and protection in case of side impact. With this in mind, panels in impact absorbing foam complying with the WRC standards are fitted in the doors. The driver’s seat is further forward than on the series production version to give him better visibility. The driving position can also be adjusted for all heights thanks to several settings: position of the pedal box, height and depth of the steering wheel, depth of the gear changing paddles and positions of the hand brake and the seat frame. The battery and fire extinguisher are located behind the seats to optimize weight distribution. The flexible fuel tank is placed in a composite housing and equipped with a refuelling system complying with the FIA standards. The DS3 R3 can carry two spare wheels: one under the rollcage and the other in the original cradle. Under the chassis the mechanical components are protected by an aluminium sump guard, a tunnel housing and a rear skid plate. The car is delivered with wheel arches in precut polythene. The gravel kit includes thermally moulded underbody protection. From the exterior the DS3 R3 differs from the series production model by two details: the air intake on the roof and the rear-view mirrors whose design is made to optimize aerodynamic efficiency.
INNOVATIVE SUSPENSION
The efficiency and the multi-purpose aspect of the DS3 R3 owe much to the quality of its running gear. At the front the sub-frame is reinforced and modified to accept a specific tubular wishbone. The original silent blocs have been replaced by series production joints. The torsion bar has been heavily modified to increase the size of the joint and the transmission groove. The dampers developed in collaboration with BOS are mounted in front of the stub axles, and this provides maximum travel and considerable guidance length. These tritube dampers consist of an aluminium McPherson strut lubricated by an oil bath, an intermediary chrome tube and the damper in aluminium. They can be adjusted in three ways (high compression, low speed and rebound). The hydraulic stop is also adjustable. These dampers have a patented rapid rebound system. When going over a jump or in a deep rut the wheel is literally glued to the road to use the whole travel during the compression phase. The power-assisted hydraulic steering uses a series production rack and pinion system chosen for the diameter of its bar and its ratios. The pump is driven by the accessories belt. At the rear the H-shaped deformable axle has been beefed up and modified so that the antiroll bar can be easily removed. The detachable rear hub carriers allow the camber and toe-in to be adjusted. The spring/damper units have the same technology as at the front. All the springs in the range have an identical load under pressure, so replacing them does not require readjustment of the ride height clearance. To adapt the handling to all kinds of driving styles the camber, the toe-in (front/rear) the width of the track and the chassis (front) can all be adjusted. The braking system has a double master cylinder. The balance between the front and rear is achieved by adjusting the pedal box with a reminder of the figures on the dashboard. At the front the discs are clipped by 4-piston Alcon calipers identical to the asphalt discs (330x30 mm) and gravel (330x30 mm). At the rear the double-piston calipers clip 300x8 mm discs. The one-piece rims (17 inches for asphalt and 15 inches for gravel) developed for the DS3 R3 are down to the minimum weight imposed by the
regulations.
ENGINE : A 1.6 THP WITH PHENOMENAL TORQUE
For the first time in its history Citroën offers a turbo engine on a client-competition car. Its development was made all the easier by the experience acquired in the WRC over ten years. The 1.6 THP (high pressure turbo) engine is closely derived from the EP6 CDT series production version. It has an obligatory 29 mm air restrictor, puts out 210 bhp and delivers 35 MN torque (98 SP commercial fuel). The DS3 R3 engine is delivered assembled, run in and tested on the test bed. In keeping with the regulations, numerous parts are from, or derived from, series production: crankshaft, cylinder head, valves, turbo, throttle slides, injectors, injection pumps, inlet and exhaust manifolds. The air filter, the camshafts, pistons and connecting rods and the flywheel are specifically designed for competition. Under the bonnet the positioning of the different components has been designed to optimize the heat efficiency and make race maintenance easier. Cool air is fed to the exchanger located above the radiator through an air intake behind the grill. The turbo is easily accessible and can be removed without problems. Its position enables the exhaust to be routed over the gearbox and not under the engine. The sump has been designed to lower the level of oil, and includes compartmentalization to prevent oil surge. The water circuit has been simplified by getting rid of the thermostat. Certain lines and the expansion tank are welded. The DS3 R3 engine computer has a data acquisition system of 8 Mo with two modes: stages and liaisons. A 64 Mo memory programme extension with the Wintax programme that runs it is available as an option.
A FIRST WITH SEMI-AUTOMATIC GEAR CHANGE
One of the major innovations of the DS3 R3 is Its gearbox. For the first time a competition client rally car is fitted with a semi-automatic shift, which cuts gear changing time by half and increases reliability as the electronic management system only allows a gear change when the engine parameters okay it. Here again, Citroën Racing’s expertise in the WRC has allowed the use of this cutting edge technology. The six-speed dog gearbox has been specially designed for the DS3 R3. The casing housing the twin disc clutch is in forged aluminium while the gear cluster housing is made from solid aluminium. The ZF self-locking differential is located in the axis of the car, so identical transmission bars can be used on both right and left-hand sides. Their length allows long travel. The electro-hydraulic semi-automatic drive is designed from series production components (solenoid valve, actuators, pressure pack etc). The hydraulic block also controls the clutch, which is triggered automatically at each gear change by the engine torque. The gearbox is cooled by a water/oil exchanger. In the cockpit, the gear change paddle is located beside the steering wheel. It uses the ergonomics of the C4 WRC. The driver flicks it back to change up and pushes it forward to change down. There too, the use of series production sensors helps master costs and increase longevity. The reliability of this system has done away with the need to have a traditional back-up gear change system. The clutch pedal is still there but for starts only.
MASTERING RUNNING COSTS OUR PRIORITY
Citroën Racing validated the reliability of the DS3 R3 on all types of terrain for all kinds of driving styles by covering over 10 000 kilometers
in development testing, plus a 7-rally programme at the end of the 2010 season. This reliability is accompanied by easy maintenance, which was one of the design group’s priorities at the conception stage. For example, the sump guard and wheels can be removed with the same wrench. The mechanics can change the alternator through the wheel arch, and replace the gearbox without taking off the engine sub frame. The DS3 R3 is supplied with a tool kit for assembly and running, a precharge measure for the differential, wrench for purging the brakes etc. Particular attention has been paid to the on-board electronics with a power box managing the electric power of the car. This electronic device is mounted in the cockpit on the central tunnel; it replaces the usual fuses and diagnoses all the organs and sensors. Should it be necessary to track the reason for a breakdown, messages of error are shown directly on the digital screen. This screen on the dashboard has six pages for the driver and eight for the mechanics. Thanks to very concise, informative messages the car can be run at its maximum potential without the systematic need for a computer. All the setups are supplied by Citroën Racing, which also offers technical backup to personalize setups according to the events and driving styles.
COMPOSITION OF THE DS3 R3 KIT
The DS3 R3 kit is sold by Citroën Racing for use on a DS3 THP 150 Sport Chic.
TARMAC RACING KIT (ABOUT 540 PARTS)
- Racing engine, assembled and bench-tested, ready to be installed
- Gearbox, assembled and bench-tested, ready to be installed
- Reinforced body shell, with roll-cage and seat attachment brackets
and accessories (handbrake, ECUs, spare wheel, mounting brackets, plastic clips)
- Reinforced engine sub-frame
- Protective skid plate for engine and exhaust
- Adjustable front and rear suspension elements
- Assembled reinforced hub carriers
- Adjustable specific front suspension wishbones
- Specific front and rear brake discs
- Specific front and rear brake callipers
- Reinforced rear drive train
- Set of rear axle geometry adjustment shims (12 shims)
- Direct power-steering rack
- Specific braking system
- Specific ‘pedal box’ assembly
- Tarmac 7x17’’ rims (4)
- Fuel system with FIA-homologated tank
- Specific engine and gearbox cooling system
- Air/air high-capacity exchanger and specific booster circuit
- Motorsport type electrical system with digital instrument panel display
- Data acquisition system built into the injection unit
- Roof-mounted air intake with cockpit diffuser
- Dashboard strip
- Citroën Racing rear-view mirrors
- FIA-homologated crash panel doors
- FIA homologated seat and rollcage padding
- Polycarbonate side windows
- Specific wheel arch protections
- Front and rear tow straps
- Spare wheel straps (1 kit)
OPTIONAL EQUIPMENT
- Gravel rallying adaptation kit, including shock absorbers, springs, anti-roll bar, front brake discs, four 6x15’’ gravel rims and bodywork protective covers
- Co-driver footrest with windscreen washing container
- Xenon headlamp assembly
- 64MB data acquisition unit upgrade
- Specific mapping for racing fuel
- Specific DS3 R3 tool kit
- Springs of varying levels of stiffness
- Anti-roll bar of varying diameters
- Standard bodywork spare parts kit
EQUIPMENT NOT INCLUDED IN THE KIT
- Seats
- Harness
- Fire extinguishers
- Battery
- Spare wheel
- Jack and tyre-changing accessories
- Radio equipment and on-board computer
- FIA-approved anti-shatter protective film
- Tyres
CHASSIS
Structure Reinforced body with weleded, multi-point roll cage
Bodywork DS3 THP 150 with specific roof-mounted air intake and rear-view mirrors
ENGINE
Type 1.6 litre THP PSA
Bore x stroke 77 x 85,8 mm
Capacity 1,598 cc
Maximum power 210bhp at 4,750rpm
Maximum torque 350Nm à 3000rpm
Specific output 131,4 bhp/L
Distribution Double overhead camshaft valve train, breaker arm with adapted cam profile. Specific pistons, connecting rods, engine flywheel and camshaft
Fuel feed Direct injection, motorized single throttle valve
CLUTCH
Type Thrust mecanism, 184mm cerametallic twin-disk
TRANSMISSION
Type Front-wheel drive
Gearbox Six-speed sequential, electronically controlled with steering wheel-mounted paddle
Differential Self-locking type ZF differential
BRAKES
Front Ventilated disks, 330x30mm (tarmac) and 300x30mm (gravel)
4-piston callipers
Rear 300x8mm discs
2-piston callipers
Distribution Adjustable
Handbrake Hydraulic control
SUSPENSION
Front McPherson type, specific hinges and hub carriers
Rear H-shaped axles
Shock absorbers BOS three-track adjustable shock absorbers (low- and high-speed compression and rebound). Adjustable hydraulic bump stop.
STEERING
Type Hydraulic power-assisted steering
WHEELS
Tarmac 7x17" wheels - Pirelli 200/50/R17 tyres
Gravel and snow 6x15" wheels - Pirelli 195/70/R15 tyres
DIMENSIONS WEIGHT AND CAPACITIES
Length / Width 3,948mm / 1,715mm
Wheel base 2,465mm
Track 1,520mm (front) - 1,490mm (rear)
Fuel tank 67 litres
Weight 1230kg with driver pairing (regulations)
Copilote : SEARCY Ben
Citroën Racing a toujours proposé des voitures compétition-clients fiables, performantes et économiques. La Citroën DS3 R3 perpétue cette tradition, tout en offrant des prestations inédites à ce niveau du sport automobile. Organisé dans une dizaine de pays européens, le Citroën Racing Trophy propose un cadre d’expression convivial et attractif aux pilotes privés ayant choisi la DS3 R3.
LA NOUVELLE RÉFÉRENCE
En complément de son engagement officiel en WRC, ponctué par six titres de Champion du Monde FIA des Constructeurs, Citroën Racing a toujours proposé des produits conçus pour les clients. C’est dans cette optique qu’a été imaginée Citroën DS3 R3. Polyvalente, performante et accessible, DS3 R3 est déjà considérée comme une référence dans sa catégorie. Basée sur la réglementation FIA R3T, DS3 R3 reprend l’architecture et l’apparence du modèle de série. La coque en acier d’origine est renforcée par un arceau multipoints soudé, assurant la rigidité du châssis et la sécurité des équipages. Sous le capot, le quatre cylindres 1.6 THP (turbo haute pression) est développé à partir du moteur de série PSA. L’emploi de pièces spécifiques à la compétition (boîte à air, arbres à cames, pistons, bielles, ligne d’échappement, turbo, gestion électronique) permet de porter la puissance à 210 ch. Outre la puissance pure, la recherche du couple moteur a été privilégiée afin d’apporter une meilleure motricité, gage d’un plaisir de pilotage efficace. Avec 350 N.m, le moteur de DS3 R3 offre une souplesse d’utilisation sans égal. Le moteur de DS3 R3 est livré monté, rodé et testé sur banc. DS3 R3 bénéficie de l’expertise acquise par Citroën Racing en Championnat du Monde des Rallyes. Ainsi, la commande de la boîte de vitesses séquentielle à six rapports est pilotée. Ce dispositif assure des changements de rapport deux fois plus rapides qu’une boîte mécanique, tout en améliorant la fiabilité du groupe motopropulseur. Conçues pour être utilisées sur tous les types de terrains, de la terre cassante à l’asphalte, les suspensions font également appel aux technologies les plus modernes. De nombreuses possibilités de réglages sont offertes, permettant d’adapter le comportement de DS3 R3 à tous les styles de pilotage. Citroën Racing préconise l’usage des pneumatiques Pirelli. Construite à partir de composants issus de la série et de pièces spécifiques à la compétition, DS3 R3 est commercialisée par Citroën Racing en kit ou assemblée. Un kit terre, comprenant les suspensions, les disques de freins avant et des protections de caisse complémentaires est également disponible.
RIGIDITÉ ET SÉCURITÉ
DS3 R3 bénéficie du savoir-faire de Citroën Racing en matière de sécurité passive et de rigidité du châssis. La coque de série est allégée des supports d’origine inutiles, puis ressoudée avant de recevoir un arceau multipoints. Construite selon un processus industriel, la cage est pré-assemblée à l’extérieur de la voiture pour garantir la qualité des soudures, puis installée dans la coque. Les monocoques sont livrées équipées de tous les supports et fixations nécessaires au montage de la voiture. Le positionnement de l’équipage a été étudié pour allier ergonomie, sécurité et performance. Les sièges baquets sont placés au plus près du tunnel central, ce qui permet d’améliorer la répartition des masses et de compléter le dispositif de protection en cas de choc latéral. Toujours dans ce but, les portières sont équipées de panneaux en mousse absorbante à la norme WRC. Plus avancé que sur la voiture de série, le pilote bénéficie ainsi d’une meilleure visibilité. La position de conduite peut être adaptée à tous les gabarits grâce à plusieurs réglages : position du pédalier, hauteur et profondeur du volant, profondeur de la palette de changement de rapport, position du frein à main et supports de sièges. Toujours avec l’objectif d’optimiser la répartition des masses, la batterie et l’extincteur automatique sont placés derrière les sièges. Conservant l’emplacement d’origine, le réservoir souple est enfermé dans un caisson en matériau composite. Il est équipé d’un système de remplissage de carburant aux normes FIA. DS3 R3 peut embarquer deux roues de secours : la première sous la croix d’arceau et la seconde dans le panier d’origine. Sous le châssis, les éléments mécaniques sont protégés par un protège-carter en aluminium, une fermeture de tunnel et un ski arrière. DS3 R3 est livrée avec des passages de roues en polyéthylène prédécoupés. Le kit terre comprend des protections de bas de caisse thermoformées. Extérieurement, DS3 R3 ne se distingue du modèle de série que par deux détails : la prise d’air de toit et les rétroviseurs, dont la taille a été conçue pour ne pas perturber l’aérodynamique.
DES SUSPENSIONS INNOVANTES
L’efficacité et la polyvalence de DS3 R3 doit beaucoup à la qualité de ses trains roulants. À l’avant, le berceau d’origine est renforcé et modifié pour recevoir un triangle tubulaire spécifique. Les silentblocs d’origine ont été remplacés par des rotules. Issu de la série, le pivot reçoit de nombreuses modifications, notamment destinées à augmenter la taille du roulement et de la cannelure de transmission. Développés en collaboration avec BOS, les amortisseurs sont fixés en avant de la fusée, ce qui permet de bénéficier d’un débattement maximum et d’une importante longueur de guidage. Ces amortisseurs tritubes se composent d’une jambe de force McPherson en aluminium lubrifiée par bain d’huile, d’un tube intermédiaire chromé et de l’élément amortissant en aluminium. Ils sont réglables selon trois voies (compression haute et basse vitesse, détente). La butée hydraulique est également ajustable. Enfin, ces amortisseurs disposent d’un système breveté de détente rapide : lors d’un saut ou du passage dans une corde profonde, la roue ‘colle’ instantanément à la route pour utiliser toute la course lors de la compression. La direction assistée hydraulique fait appel à une crémaillère issue de la série modifiée, choisie pour son diamètre de barreau et sa démultiplication. La pompe est entrainée par la courroie accessoires. À l’arrière, l’essieu déformable en H est renforcé et modifié pour permettre de déposer facilement la barre antiroulis. Les moyeux de roues arrière démontables permettent de régler indépendamment et rapidement le carrossage et la pince. Les combinés ressort-amortisseurs bénéficient des mêmes technologies qu’à l’avant. Tous les ressorts de la gamme ayant une longueur sous charge identique, leur remplacement n’impose pas un réglage de la hauteur de caisse. Afin d’adapter le comportement à tous les styles de pilotage, le carrossage, la pince (AV+AR), la largeur de voie et la chasse (AV) peuvent être ajustés. Le système de freinage est équipé d’un double maître cylindre. La répartition entre l’avant et l’arrière s’effectue via un réglage du pédalier, avec rappel des valeurs au tableau de bord. A l’avant les disques sont pincés par des étriers Alcon à quadruple piston, utilisés aussi bien avec les disques asphalte (330x30 mm) que les disques terre (300x30 mm). A l’arrière, les étriers à double piston pincent des disques de 300x8 mm. Développées pour DS3 R3, Les jantes monoblocs de 17’’ (asphalte) et 15’’ (terre) sont au poids minimum imposé par le règlement.
UN MOTEUR 1.6 THP AU COUPLE PHÉNOMÉNAL
Pour la première fois de son histoire, Citroën Racing propose un moteur turbo sur un produit compétition-client. Son développement a été facilité par l’expérience acquise par la marque en WRC depuis plus de 10 ans. Le moteur 1.6 THP (turbo haute pression) est étroitement dérivé du bloc de série EP6 CDT. Doté d’une bride de turbo réglementaire de 29 mm, il délivre une puissance de 210 ch. et un couple de 350 N.m (carburant commercial 98 SP). Le moteur de DS3 R3 est livré monté, rodé et testé sur banc. Conformément à la réglementation, de nombreuses pièces sont issues ou dérivées de la série : vilebrequin, culasse, soupapes, turbo, boîtier papillon, injecteurs, pompes d’injection, collecteurs d’admission et d’échappement… Le filtre à air , les arbres à cames, les pistons, les bielles et le volant moteur sont en revanche spécifiques à la compétition. Sous le capot, le positionnement des différents organes a été conçu pour optimiser le rendement thermique et faciliter l’assistance en course. Alimenté en air frais par une écope placée derrière la calandre, l’échangeur est situé au dessus du radiateur. Très accessible, le turbo peut être facilement déposé. Son positionnement permet de faire passer la ligne d’échappement au dessus de la boîte de vitesses, et non plus sous le moteur. Le carter inférieur a ainsi été redessiné pour abaisser le niveau d’huile et ajouter un cloisonnement évitant les déjaugeages. Le circuit d’eau a été simplifié en supprimant le calorstat piloté. Certaines durites et le vase d’expansion sont mécano-soudés. Le calculateur moteur de DS3 R3 intègre un système d’acquisition de données de 8 Mo disposant de deux modes : spéciales et liaisons. Une extension de mémoire de 64 Mo avec logiciel d’exploitation Wintax est proposée en option.
UNE GRANDE PREMIÈRE AVEC LA COMMANDE DE BOÎTE PILOTÉE
Une des innovations majeures de DS3 R3 se situe au niveau de la boîte de vitesses. Pour la première fois, un produit compétition-client rallye est équipé d’une commande pilotée, qui permet de réduire de moitié le temps de passage des rapports et d’augmenter la fiabilité, puisque la gestion électronique n’autorise un changement de rapport que si les paramètres du moteur le permettent. Là encore, l’expertise de Citroën Racing en WRC a permis l’exploitation de cette technologie de pointe. La boîte de vitesses six rapports à crabots a été spécifiquement conçue pour DS3 R3. Le carter recevant l’embrayage bi-disque est en fonderie d’aluminium, tandis que la cassette abritant la pignonnerie est taillée dans la masse. Situé dans l’axe de la voiture, le différentiel autobloquant type ZF permet d’utiliser des barreaux de transmission identiques à droite et à gauche. Leur longueur autorise en outre de grands débattements. La commande pilotée électro-hydraulique est conçue à partir d’organes de série (électrovannes, actionneurs, groupe de pression). Le bloc hydraulique commande également l’embrayage, actionné automatiquement à chaque changement de rapport en raison du couple moteur. La boîte de vitesses est refroidie par un échangeur eau/huile. Dans l’habitacle, la palette de changement de rapport est située à proximité immédiate du volant. Elle reprend l’ergonomie de C4 WRC : le pilote donne une impulsion vers l’arrière pour monter les rapports et une impulsion vers l’avant pour les descendre. Là encore, l’utilisation de capteurs de série permet d’associer maîtrise des coûts et longévité. La fiabilité de ce système a permis d’éviter le montage d’une commande traditionnelle de secours. Surélevée, la pédale d’embrayage subsiste, mais elle n’est utilisée que pour les départs.
LA MAÎTRISE DES COÛTS POUR PRIORITÉ
Avec plus de 10 000 kilomètres d’essais de développement et un programme de sept rallyes sur la fin de la saison 2010, Citroën Racing a cherché à valider la fiabilité de DS3 R3 sur tous les types de terrain et avec tous les styles de pilotage. Cette fiabilité s’accompagne d’une facilité d’exploitation, imaginée dès la conception par le bureau d’études. Par exemple, le protège-carter moteur et les roues se démontent avec la même clé. Les mécaniciens apprécieront également de pouvoir changer l’alternateur par le passage roue, ou de pouvoir remplacer la boîte de vitesses sans même déposer le berceau moteur. DS3 R3 dispose d’un kit d’outillage destiné au montage et à l’exploitation : mesure de précharge du différentiel, clé de purge des étriers de freins… L’électronique embarquée a fait l’objet d’un soin tout particulier, avec une ‘powerbox’ gérant toute la puissance électrique de la voiture. Placé dans l’habitacle sur le tunnel central, ce boîtier électronique remplace les fusibles traditionnels et diagnostique l’ensemble des organes et capteurs. En cas de recherche de panne, les messages d’erreur sont directement affichés sur l’écran digital. Situé sur la planche de bord, cet écran propose six pages pour le pilote et huit pour les mécaniciens. Très didactiques, les messages permettent d’exploiter la voiture au maximum de son potentiel sans avoir systématiquement besoin d’un ordinateur. Tous les set-up génériques sont fournis par Citroën Racing, qui propose également une assistance technique afin de personnaliser les réglages en fonction des épreuves et des styles de pilotage.
CHÂSSIS
Structure Coque renforcée par arceau multipoints soudé
Carrosserie DS3 THP 150, prise d'air de toit et rétroviseurs spécifiques
MOTEUR
Type 1.6 litreTHP PSA
Alésage x course 77 x 85,8 mm
Cylindrée 1598 cm3
Puissance maxi 210 ch. à 4750 tr/min
Couple maxi 350 N.m à 3000 tr/min
Puissance au litre 131,4 ch/L
Distribution Double arbre à cames en tête entrainé par chaine, linguet avec profil de cames adapté. Pistons, bielles, volant moteur et arbres à cames spécifiques
Alimentation Injection directe, mono papillon motorisé
EMBRAYAGE
Type Mécanisme poussé, bi disque céramétallique 184 mm
TRANSMISSION
Type Traction avant
Boîte de vitesses Séquentielle à six rapports, commande pilotée électro hydraulique avec palette au volant
Différentiels Autobloquant type ZF
FREINS
Avant Disques ventilés 330x30 mm (asphalte) et 300x30 mm (terre)
Etriers 4 pistons
Arrière Disques 300x8 mm
Etriers 2 pistons
Répartition Réglable
Frein à main À commande hydraulique
SUSPENSIONS
Avant McPherson, articulations et porte-moyeu spécifiques
Arrière Essieu en H
Amortisseurs BOS réglables 3 voies (compression basse vitesse, compression haute vitesse, détente). Butée hydraulique réglable.
DIRECTION
Type Assistée hydraulique
ROUES
Asphalte Jantes 7x17" - Pneus Pirelli 200/50/R17
Terre Jantes 6x15" - Pneus Pirelli 195/70/R15
DIMENSIONS, POIDS ET CAPACITÉS
Longueur / largeur 3948 mm / 1715 mm
Empattement 2465 mm
Voies 1520 mm (avant) - 1490 mm (arrière)
Réservoir 67 litres
Poids 1230 kg avec équipage (règlement)
--------------------------------
Citroën Racing has always sold quick reliable and economical client-competition cars. The Citroën DS3 R3 carries on this tradition while offering performances unheard of at this level of motor sport. The Citroën Racing Trophy organized in European countries gives privateer drivers who have chosen the DS3 R3 a friendly and attractive environment.
THE NEWEST BENCHMARK
In addition to its involvement in the WRC in which Citroën Racing has won six FIA Manufacturers’ World Championship titles, the company has always made cars for sale to its clients. The Citroën DS3 R3 has been designed with this in mind.The car is a good all-rounder, quick and accessible, and the DS3 R3 is already considered a benchmark in its category. The DS3 R3 is built to comply with the FIA R3T regulations; it uses the configuration of, and looks like the series production model. The original steel monocoque has been reinforced by a welded multipoint rollcage that ensures the rigidity of the chassis and the safety of the crew. Under the bonnet is the 1.6-litre 4-cylinder THP (high pressure turbo) engine developed from the PSA series production version. The use of specific parts for competition (air box, camshafts, pistons, con rods, exhausts, turbo and electronic management) has increased the power output to 210 bhp. Besides the sheer power, the engineers have made a big effort to find more torque to provide better traction, which makes driving more fun. The DS3 R3 engine is delivered assembled, run in and bench tested. The expertise acquired by Citroën Racing in the World Rally Championship has been applied to the DS3 R3. The car has semi-automatic gear selection on the 6-speed sequential gearbox. This device makes gear changing twice as quick as on a normal mechanical box, while improving the reliability of the power train. The suspension has been designed for use on all kinds of terrain from rough gravel to asphalt, and it uses the most up-to-date technology. There are several setup adjustments available, so the DS3 R3 can be adapted all kinds of driving styles. Citroën Racing recommends Pirelli tyres. The DS3 R3 is sold on the basis of series production parts and specific racing components as a kit or ready to race. A gravel kit including suspension, front brake discs and additional underbody protection is also available.
RIGIDITY AND SAFETY
The DS3 R3 takes advantage of Citroën Racing’s know-how in passive safety and chassis rigidity. Unnecessary original supports have been removed from the series production monocoque, which is then rewelded before a multipoint rollcage is installed. The cage is built industrially and pre-assembled outside the car to guarantee the quality of the weld before it is installed. The monocoques are delivered equipped with all the supports and fixations required for assembling the car. The crew’s position has been studied to combine ergonomics, safety and performance. The bucket seats are placed as near as possible to the central tunnel, which improves weight distribution and protection in case of side impact. With this in mind, panels in impact absorbing foam complying with the WRC standards are fitted in the doors. The driver’s seat is further forward than on the series production version to give him better visibility. The driving position can also be adjusted for all heights thanks to several settings: position of the pedal box, height and depth of the steering wheel, depth of the gear changing paddles and positions of the hand brake and the seat frame. The battery and fire extinguisher are located behind the seats to optimize weight distribution. The flexible fuel tank is placed in a composite housing and equipped with a refuelling system complying with the FIA standards. The DS3 R3 can carry two spare wheels: one under the rollcage and the other in the original cradle. Under the chassis the mechanical components are protected by an aluminium sump guard, a tunnel housing and a rear skid plate. The car is delivered with wheel arches in precut polythene. The gravel kit includes thermally moulded underbody protection. From the exterior the DS3 R3 differs from the series production model by two details: the air intake on the roof and the rear-view mirrors whose design is made to optimize aerodynamic efficiency.
INNOVATIVE SUSPENSION
The efficiency and the multi-purpose aspect of the DS3 R3 owe much to the quality of its running gear. At the front the sub-frame is reinforced and modified to accept a specific tubular wishbone. The original silent blocs have been replaced by series production joints. The torsion bar has been heavily modified to increase the size of the joint and the transmission groove. The dampers developed in collaboration with BOS are mounted in front of the stub axles, and this provides maximum travel and considerable guidance length. These tritube dampers consist of an aluminium McPherson strut lubricated by an oil bath, an intermediary chrome tube and the damper in aluminium. They can be adjusted in three ways (high compression, low speed and rebound). The hydraulic stop is also adjustable. These dampers have a patented rapid rebound system. When going over a jump or in a deep rut the wheel is literally glued to the road to use the whole travel during the compression phase. The power-assisted hydraulic steering uses a series production rack and pinion system chosen for the diameter of its bar and its ratios. The pump is driven by the accessories belt. At the rear the H-shaped deformable axle has been beefed up and modified so that the antiroll bar can be easily removed. The detachable rear hub carriers allow the camber and toe-in to be adjusted. The spring/damper units have the same technology as at the front. All the springs in the range have an identical load under pressure, so replacing them does not require readjustment of the ride height clearance. To adapt the handling to all kinds of driving styles the camber, the toe-in (front/rear) the width of the track and the chassis (front) can all be adjusted. The braking system has a double master cylinder. The balance between the front and rear is achieved by adjusting the pedal box with a reminder of the figures on the dashboard. At the front the discs are clipped by 4-piston Alcon calipers identical to the asphalt discs (330x30 mm) and gravel (330x30 mm). At the rear the double-piston calipers clip 300x8 mm discs. The one-piece rims (17 inches for asphalt and 15 inches for gravel) developed for the DS3 R3 are down to the minimum weight imposed by the
regulations.
ENGINE : A 1.6 THP WITH PHENOMENAL TORQUE
For the first time in its history Citroën offers a turbo engine on a client-competition car. Its development was made all the easier by the experience acquired in the WRC over ten years. The 1.6 THP (high pressure turbo) engine is closely derived from the EP6 CDT series production version. It has an obligatory 29 mm air restrictor, puts out 210 bhp and delivers 35 MN torque (98 SP commercial fuel). The DS3 R3 engine is delivered assembled, run in and tested on the test bed. In keeping with the regulations, numerous parts are from, or derived from, series production: crankshaft, cylinder head, valves, turbo, throttle slides, injectors, injection pumps, inlet and exhaust manifolds. The air filter, the camshafts, pistons and connecting rods and the flywheel are specifically designed for competition. Under the bonnet the positioning of the different components has been designed to optimize the heat efficiency and make race maintenance easier. Cool air is fed to the exchanger located above the radiator through an air intake behind the grill. The turbo is easily accessible and can be removed without problems. Its position enables the exhaust to be routed over the gearbox and not under the engine. The sump has been designed to lower the level of oil, and includes compartmentalization to prevent oil surge. The water circuit has been simplified by getting rid of the thermostat. Certain lines and the expansion tank are welded. The DS3 R3 engine computer has a data acquisition system of 8 Mo with two modes: stages and liaisons. A 64 Mo memory programme extension with the Wintax programme that runs it is available as an option.
A FIRST WITH SEMI-AUTOMATIC GEAR CHANGE
One of the major innovations of the DS3 R3 is Its gearbox. For the first time a competition client rally car is fitted with a semi-automatic shift, which cuts gear changing time by half and increases reliability as the electronic management system only allows a gear change when the engine parameters okay it. Here again, Citroën Racing’s expertise in the WRC has allowed the use of this cutting edge technology. The six-speed dog gearbox has been specially designed for the DS3 R3. The casing housing the twin disc clutch is in forged aluminium while the gear cluster housing is made from solid aluminium. The ZF self-locking differential is located in the axis of the car, so identical transmission bars can be used on both right and left-hand sides. Their length allows long travel. The electro-hydraulic semi-automatic drive is designed from series production components (solenoid valve, actuators, pressure pack etc). The hydraulic block also controls the clutch, which is triggered automatically at each gear change by the engine torque. The gearbox is cooled by a water/oil exchanger. In the cockpit, the gear change paddle is located beside the steering wheel. It uses the ergonomics of the C4 WRC. The driver flicks it back to change up and pushes it forward to change down. There too, the use of series production sensors helps master costs and increase longevity. The reliability of this system has done away with the need to have a traditional back-up gear change system. The clutch pedal is still there but for starts only.
MASTERING RUNNING COSTS OUR PRIORITY
Citroën Racing validated the reliability of the DS3 R3 on all types of terrain for all kinds of driving styles by covering over 10 000 kilometers
in development testing, plus a 7-rally programme at the end of the 2010 season. This reliability is accompanied by easy maintenance, which was one of the design group’s priorities at the conception stage. For example, the sump guard and wheels can be removed with the same wrench. The mechanics can change the alternator through the wheel arch, and replace the gearbox without taking off the engine sub frame. The DS3 R3 is supplied with a tool kit for assembly and running, a precharge measure for the differential, wrench for purging the brakes etc. Particular attention has been paid to the on-board electronics with a power box managing the electric power of the car. This electronic device is mounted in the cockpit on the central tunnel; it replaces the usual fuses and diagnoses all the organs and sensors. Should it be necessary to track the reason for a breakdown, messages of error are shown directly on the digital screen. This screen on the dashboard has six pages for the driver and eight for the mechanics. Thanks to very concise, informative messages the car can be run at its maximum potential without the systematic need for a computer. All the setups are supplied by Citroën Racing, which also offers technical backup to personalize setups according to the events and driving styles.
COMPOSITION OF THE DS3 R3 KIT
The DS3 R3 kit is sold by Citroën Racing for use on a DS3 THP 150 Sport Chic.
TARMAC RACING KIT (ABOUT 540 PARTS)
- Racing engine, assembled and bench-tested, ready to be installed
- Gearbox, assembled and bench-tested, ready to be installed
- Reinforced body shell, with roll-cage and seat attachment brackets
and accessories (handbrake, ECUs, spare wheel, mounting brackets, plastic clips)
- Reinforced engine sub-frame
- Protective skid plate for engine and exhaust
- Adjustable front and rear suspension elements
- Assembled reinforced hub carriers
- Adjustable specific front suspension wishbones
- Specific front and rear brake discs
- Specific front and rear brake callipers
- Reinforced rear drive train
- Set of rear axle geometry adjustment shims (12 shims)
- Direct power-steering rack
- Specific braking system
- Specific ‘pedal box’ assembly
- Tarmac 7x17’’ rims (4)
- Fuel system with FIA-homologated tank
- Specific engine and gearbox cooling system
- Air/air high-capacity exchanger and specific booster circuit
- Motorsport type electrical system with digital instrument panel display
- Data acquisition system built into the injection unit
- Roof-mounted air intake with cockpit diffuser
- Dashboard strip
- Citroën Racing rear-view mirrors
- FIA-homologated crash panel doors
- FIA homologated seat and rollcage padding
- Polycarbonate side windows
- Specific wheel arch protections
- Front and rear tow straps
- Spare wheel straps (1 kit)
OPTIONAL EQUIPMENT
- Gravel rallying adaptation kit, including shock absorbers, springs, anti-roll bar, front brake discs, four 6x15’’ gravel rims and bodywork protective covers
- Co-driver footrest with windscreen washing container
- Xenon headlamp assembly
- 64MB data acquisition unit upgrade
- Specific mapping for racing fuel
- Specific DS3 R3 tool kit
- Springs of varying levels of stiffness
- Anti-roll bar of varying diameters
- Standard bodywork spare parts kit
EQUIPMENT NOT INCLUDED IN THE KIT
- Seats
- Harness
- Fire extinguishers
- Battery
- Spare wheel
- Jack and tyre-changing accessories
- Radio equipment and on-board computer
- FIA-approved anti-shatter protective film
- Tyres
CHASSIS
Structure Reinforced body with weleded, multi-point roll cage
Bodywork DS3 THP 150 with specific roof-mounted air intake and rear-view mirrors
ENGINE
Type 1.6 litre THP PSA
Bore x stroke 77 x 85,8 mm
Capacity 1,598 cc
Maximum power 210bhp at 4,750rpm
Maximum torque 350Nm à 3000rpm
Specific output 131,4 bhp/L
Distribution Double overhead camshaft valve train, breaker arm with adapted cam profile. Specific pistons, connecting rods, engine flywheel and camshaft
Fuel feed Direct injection, motorized single throttle valve
CLUTCH
Type Thrust mecanism, 184mm cerametallic twin-disk
TRANSMISSION
Type Front-wheel drive
Gearbox Six-speed sequential, electronically controlled with steering wheel-mounted paddle
Differential Self-locking type ZF differential
BRAKES
Front Ventilated disks, 330x30mm (tarmac) and 300x30mm (gravel)
4-piston callipers
Rear 300x8mm discs
2-piston callipers
Distribution Adjustable
Handbrake Hydraulic control
SUSPENSION
Front McPherson type, specific hinges and hub carriers
Rear H-shaped axles
Shock absorbers BOS three-track adjustable shock absorbers (low- and high-speed compression and rebound). Adjustable hydraulic bump stop.
STEERING
Type Hydraulic power-assisted steering
WHEELS
Tarmac 7x17" wheels - Pirelli 200/50/R17 tyres
Gravel and snow 6x15" wheels - Pirelli 195/70/R15 tyres
DIMENSIONS WEIGHT AND CAPACITIES
Length / Width 3,948mm / 1,715mm
Wheel base 2,465mm
Track 1,520mm (front) - 1,490mm (rear)
Fuel tank 67 litres
Weight 1230kg with driver pairing (regulations)